"Kurbanlık bedelinin kredi kartıyla ödenmesi kurbanın sıhhatine engel
teşkil etmez; ancak kredi kartı borcunu, ödeme tarihinde ödemek ve gecikmeden
kaynaklanan faizli işleme düşmemek gerekir. Banka kredisi alınması durumunda
faiz ödenecekse, faiz verme yasağını (Bakara, 2/275-279; Müslim, Müsâkât, 105-106;
Ebu Dâvud, Büyû', 4) işlediği için günaha girmiş olur. Maddi durumu iyi olmayan
kişinin böyle yöntemlere başvurması yerine kurban kesmemesi daha
uygundur."
Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek kurulu Dini
Soruları Cevaplandırma Platformu, vatandaşların kurbanlık alımıyla ilgili
sorularını cevaplandırdı. "Kredi kartıyla kurban satın almak caiz
midir?" sorusunu değerlendiren platform, kurban kesmekle mükellef olan
kişinin satın alacağı hayvanın bedelini peşin olarak verebileceği gibi, vadeli
veya taksitli olarak da verebileceğini bildirdi. Açıklamada, "Bu bağlamda
bedelin kredi kartıyla ödenmesi kurbanın sıhhatine engel teşkil etmez. Ancak
kredi kartı borcunu, ödeme tarihinde ödemek ve gecikmeden kaynaklanan faizli
işleme düşmemek gerekir. Kredi kartı ile taksitli kurban alırken, taksit yapma
karşılığında bankaya ilave bir ücret ödenmesi durumunda ise, kesilen kurban
geçerli olmakla birlikte, faizli işlem sebebiyle ayrı bir günah söz konusu olur"
denildi.
BANKA KREDİSİYLE
KURBAN KESİLEBİLİR Mİ?
Kurban kesmenin, âkil, baliğ (akıllı, ergen), dinen zengin
sayılacak kadar mal varlığına sahip ve mukim olan bir Müslüman'ın yerine
getireceği mali bir ibadet olduğuna dikkat çeken Din İşleri Yüksek Kurulu
açıklamasında, "İster nâmi (artıcı) olsun isterse nâmi olmasın temel
ihtiyaçlarından ve borcundan başka, 80.18 gram altın veya bunun değerinde para
veya eşyaya sahip olan kişi dinen zengindir. Dolayısıyla bu kişi Allah'ın
kendisine bahşetmiş olduğu nimetlere şükran ifadesi ve Allah yolunda
fedakârlığın nişanesi olarak kurban kesmelidir. İster vacip olduğu için,
isterse nafile olarak kurban kesen birisinin kurbanını peşin alabileceği gibi,
borçlanarak satın alabilir. Bu, kurbanın sıhhatine engel teşkil etmez. Fakat
kredi alması durumunda faiz ödeyecekse, faiz verme yasağını işlediği için
günaha girmiş olur. Maddi durumu iyi olmayan kişinin böyle yöntemlere
başvurması yerine kurban kesmemesi daha uygundur" ifadeleri yer
aldı.
BORÇLUNUN KURBAN
KESMESİ GEREKİR Mİ?
Kurban zorunlu ihtiyaçları ve borçları dışında belirli
(nisap) miktarda mala sahip olan kişiye vacip olduğunun vurgulandığı Din İşleri
Yüksek Kurulu açıklamasında, "Hz. Peygamber (s.a.s.) imkan bulduğu halde
kurban kesmeyenlerle ilgili ağır ifadeler taşıyan hadisiyle, bir taraftan
kurban ibadetinin imkan bulmaya, güç yetirmeye bağlı olduğunu ifade ederken,
bir yandan da güç yetirenin kurban kesmesinin gerektiğine işaret etmektedir.
Buna göre kurban ibadetiyle yükümlü olabilmek için belli bir malî imkâna sahip
olmak gerekir ki, bunun ölçüsü de, ister nâmi (artıcı) olsun isterse nâmi
olmasın, üzerinden bir yıl geçmiş olsun ya da olmasın, temel ihtiyaçları ve
borçlarından başka, nisap miktarı mala sahip olmaktır. Temel ihtiyaçlarından ve
borcundan başka 80.18 gram altın veya bunun değerinde para veya eşyaya sahip
olan kişi dinen zengindir ve kurban keser. Kişinin malı olmakla birlikte borçlu
da olsa ve borcu ile asli ihtiyaçları çıktıktan sonra nisap miktarı malı kalsa
o kişi kurban keser. Fakat temel ihtiyaçları ve borçları için ayıracağı para
haricinde bu kadar bir mala sahip olmayan kişinin kurban kesmesi gerekmez"
denildi.
YORUMLAR